Ecopedagogics: What is the Appropriate Content in Teaching Children About Environmental Care in the Globalization Era

Main Article Content

Eka Sapta Wati
Aan Listiana

Abstract

This research was conducted with the aim of finding out what eco-pedagogical content that educators can use in teaching environmental care values to early childhood. The method used is a systematic review by collecting relevant literature related to ecopedagogy in early childhood. The results of this study indicate that there are some ecopedagogic content that can be used as learning materials for early childhood, including through green school, digital media, creative dance, out bound, field trips and storytelling methods. All of this content is very effectively applied to early childhood, because the learning process is carried out to be more meaningful for children and in accordance with the characteristics of children in this era of globalization


 

Article Details

How to Cite
Eka Sapta Wati, & Aan Listiana. (2023). Ecopedagogics: What is the Appropriate Content in Teaching Children About Environmental Care in the Globalization Era. Jurnal LENTERA: Jurnal Studi Pendidikan, 5(1), 1-16. https://doi.org/10.51518/lentera.v5i1.122
Section
Articles
Author Biographies

Eka Sapta Wati, Mahasiswa Universitas Pendidikan - Indonesia

 

 

Aan Listiana, Dosen Universitas Pendidikan - Indonesia

 

 

References

Apriani, A. (2017). Penerapan Tari Kreatif Dengan Eksplorasi Imagery Lingkungan Hidup Anak Usia Dini. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 1(2), 64-75.
Astuti, I. (2015). Perilaku Peduli Lingkungan dan Pengembangannya Pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(6).
Chandrawati, T. (2021). Pemahaman Guru PAUD Tentang Literasi Lingkungan Terkait Dengan Pendidikan Lingkungan Hidup. Prosiding Pengembangan Anak Usia Dini Holistik Integratif Era Covid 19, 125-130.
Dahlan, J. (2017). Pendidikan Berwawasan Lingkungan Bagi Anak Di Era Globalisasi. Ejournal El Hamra, Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 2(2).
Diavano, A. (2022). Program Eco-Pesantren Berbasis Kemitraan Sebagai Upaya Memasyarakatkan Isu-Isu Lingkungan Melalui Pendidikan. Jurnal Litbang Sukowati: Media Penelitian dan Pengembangan, 5(2), 113-125.
Dinda, P. I. (2021). Mengembangkan Kecerdasan Naturalistik Anak Melalui Kegiatan Berkebun Di Tk Teratai Kelompok B Sukarame Bandar Lampung Tahun Ajaran 2020/2021 (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Gaard, G. (2008). Toward an ecopedagogy of children’s environmental literature. Green Theory & Praxis: The Journal of Ecopedagogy, 4(2), 11-24.
Irianto, D. M., Herlambang, Y. T., Yunansah, H., & Wahid, R. (2022). Rancang Bangun Bahan Ajar Digital Berbasis Ekopedagogik Approach. NATURALISTIC: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 6(2), 1150-1160.
Julia, H. (2021). Mengembangkan Karakter Peduli Lingkungan Anak Melalui Metode Pembiasaa Di Tk Nurul Huda Sukabumi Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).
Kurniati, E., Mirawati, M., Rudiyanto, R., Fitriani, A. D., Rengganis, I., & Justicia, R. (2019). Implementasi Program Anak Peduli Lingkungan Melalui Kegiatan Memilah Sampah. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 3(1), 1-6.
Kusumawardani, R. R. W. A., & Kuswanto, K. (2020). Membangun kesadaran lingkungan melalui ekopedagogik pada anak usia dini berlandaskan konsep Jan Ligthart. Jurnal Pendidikan Anak, 9(2), 94-99.
Landriany, E. (2014). Implementasi kebijakan adiwiyata dalam upaya mewujudkan pendidikan lingkungan hidup di SMA Kota Malang. Jurnal kebijakan dan pengembangan pendidikan, 2(1).
Lesmi, K., & Nuriah, T. (2022). Upaya Guru Dalam Penanaman Kesadaran Diri Terhadap Lingkungan Pada Anak Usia Dini. JP3M: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(2), 456-460.
Lestari, P., & Hasyim, N. (2020). Perancangan Aplikasi Sebagai Media Pembelajaran Peduli Lingkungan Untuk Anak-Anak. Citrakara, 2(3), 221-230.
Mansjur, G. A. (2019). Efektivitas Metode Pembelajaran Field Trip Terhadap Peningkatan Kecerdasan Naturalis Anak Di Taman Kanakkanak Pertiwi Dampang Kabupaten Bantaeng (Doctoral dissertation, Pascasarjana).
Misiaszek, G. (2012). Transformative environmental education within social justice models: Lessons from comparing adult ecopedagogy within North and South America. In Second international handbook of lifelong learning (pp. 423-440). Springer, Dordrecht.
Misiaszek, G. W. (2015). Ecopedagogy and citizenship in the age of globalisation: Connections between environmental and global citizenship education to save the planet. European Journal of Education, 50(3), 280-292.
Mulyatno, C. B. (2022). Pendidikan Lingkungan Sejak Usia Dini dalam Perspektif Teologi Pemerdekaan YB Mangunwijaya. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4099-4110.
Nengsi, M. I., & Eliza, D. (2019). Pelaksanaan Pengembangan Karakter Peduli Lingkungan Bagi Anak dalam Konteks Alam Takambang Jadi Guru. Aulad: Journal on Early Childhood, 2(2), 28-40.
Nurzaelani, M. M. (2017). Peran Guru Dalam Pendidikan Lingkungan Hidup. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1).
Oktamarina, L. (2021). Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Sejak Usia Dini Melalui Kegiatan Green School di PAUD Uswatunn Hasanah Palembang. Jurnal Ilmiah Potensia, 6(1), 37-44.
Pelima, J. N. (2014). Pendidikan Lingkungan Hidup Dengan Metode Outbound Untuk Anak Usia Dini: Kajian Pustaka. Jurnal Akademia, 1 (2).
Rusdiyanto, R. (2015). Masalah Lingkungan Hidup Indonesia Menghadapi Era Globalisasi. Jurnal Cakrawala Hukum, 6(2), 215-227.
Saptorini, Y. D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Learning Berbasis Project Approach Untuk Mengembangkan Karakter Peduli Lingkungan Pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK B Al-‘Alaa Bogor. El Banar: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 21-28.
Siregar, M., Meilanie, S. M., & Purwanto, A. (2020). Pengenalan Ecoliteracy pada Anak Usia Dini melalui Metode Bercerita. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 719-728.
Siswanto, S. (2010). Systematic review sebagai metode penelitian untuk mensintesis hasil-hasil penelitian (sebuah pengantar). Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 13(4), 21312
Sudjoko, S. J. P. L. H. (2014). Perkembangan dan konsep dasar pendidikan Lingkungan Hidup. Pendidikan lingkungan hidup, 1(1), 1-4.
Suryani, L., & Seto, S. B. (2020). Penerapan Media Audio Visual untuk Meningkatan Perilaku Cinta Lingkungan pada Golden Age. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 900-908.
Wijaya, E. (2014). Perancangan Permainan Greenplay Sebagai Sarana Pembelajaran Peduli Lingkungan Bagi Anak-Anak. Calyptra, 2(2), 1-18.
Yulianti, R. (2016). Pembelajaran tari kreatif untuk meningkatkan pemahaman cinta lingkungan pada anak usia dini. JPKS (Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni), 1(1).
Yunansah, H., & Herlambang, Y. T. (2017). Pendidikan berbasis ekopedagogik dalam menumbuhkan kesadaran ekologis dan mengembangkan karakter siswa sekolah dasar. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(1), 27-34.
Yunansah, H., Kuswanto, K., & Abdillah, F. (2020). Ekopedagogik: analisis pola pendidikan di sekolah alam Bandung. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 12(2), 115-124.